Camera de Cooperare Economica si Culturala Romano-Rusa

Congresul Uniunii Industriașilor și Antreprenorilor din Rusia

25.03.2014

Congresul Uniunii Industriașilor și Antreprenorilor din Rusia

La Moscova continuă desfǎșurarea Congresului Uniunii Industriașilor și Antreprenorilor din Rusia, în cadrul săptămânii mediului de afaceri rusesc. Președintele Federației Ruse a luat parte la Congres și a făcut sugestii cu privire la interacțiunea dintre mediul afaceri și guvern, precum și cu privire la aspectele cheie și politica economică a țării în care mediul de afaceri ar trebui să aibă un rol activ.

Vă prezentăm fragmente din cuvȋntǎrile la deschiderea oficială a Congresului. Textul complet al discursurilor poate fi găsit pe http://www.kremlin.ru/news/20618 .

20 martie 2014 , 15:10 Moscova

Pe ordinea de zi a ședinței se aflǎ problemele de-offshore-izǎrii economiei și creșterii transparenței ȋn afaceri, creșterea productivității muncii și perfecționarea legislației muncii, precum și îmbunătățirea climatului investițional.

Fragmente din cuvȋntarea Președintelui Federației Ruse, V. Putin:

Stimați colegi! Dragi prieteni!

Uniunea Industriașilor și Antreprenorilor din Rusia (UIAR) reunește companii de top din Rusia, care reprezintǎ în mare măsură potențialului industrial și economic al Rusiei. Dvs. aveți responsabilitatea pentru miile de colective de muncă, pentru producția la carǎ mare. Dvs. vǎ revine rezolvarea problemelor majore, și sǎ implementarea proiectelor complexe.

Remarcǎm interesul dumneavoastră și sprijinul în promovarea proceselor de integrare în spațiul post-sovietic, și vǎ considerǎm parteneri de încredere.

Reprezentanții comunității ȋntreprinzǎtorilor din Rusia, împreună cu colegii lor din Kazahstan și Belarus au participat activ la formarea Uniunii Vamale și a Spațiului Economic Unic, la rezolvarea problemelor practice ale administrației vamale, precum și la rezolvarea problemelor tehnice și de reglementare a comerțului. A fost un efort complex comun tuturor, și suntem foarte recunoscători UIAR pentru participarea foarte activǎ în acest dialog. Un astfeld de dialog va continua ȋn cadrul eforturilor actuale de formare a Uniunii Economice Eurasiatice.

Dragi colegi,

Obiectivul nostru comun este acela de a asigura o nouă calitate a economiei, dezvoltarea industriei interne. Obiectivul nostru este construirea motorului de creștere economică pe termen lung, de progres științific, de rezolvare a problemelor sociale. Noi locuri de muncă înseamnă o oportunitate pentru realizarea de sine și pentru câștiguri decente pentru milioane de cetățeni. De asemenea, obiectivul nostru este de a crea de noi puncte de creștere avansatǎ, cuprinzătoare, de dezvoltare complexǎ a diverselor teritorii pe vasta întindere a țării noastre.

Rusia trebuie să fie competitivǎ la toți parametrii cheie ai mediului de afaceri. De aceea, vom continua să creem condițiile cele mai favorabile pentru investiții și pentru ȋnființarea de noi unități de producție pentru formarea de personal calificat.

Antreprenorii trebuie de asemena să înțeleagă responsabilitățile care le revin, și am discutat nu o datǎ despre aceasta. Poziția noastră prioritarǎ este urmǎtoarea: companiile ruse ar trebui să fie înregistrate pe teritoriul nostru, acasă, în țara noastră și sǎ aibǎ o structura de proprietate transparentǎ. Sunt sigur că și Dvs. sȋnteți interesați în acest sens. Tocmai de aceea ne-am propus procesul de de-offshore-izare a economiei naționale; ȋn prezent se pregătesc schimbările necesare la cadrul de reglementare. …

Și, bineînțeles, în cazul în care companiile autohtone vor plăti taxe în Rusia, în cazul în care ele nu se vor sustrage responsabilitǎților pe care le au pentru țară, cu siguranță va crește încrederea în mediul de afaceri, în general, ȋn instituția proprietății private, ȋn valorile de libertate economică și antreprenorială. Este un lucru crucial pentru dezvoltarea continuă a țării noastre..

Fragmente din cuvȋntarea Președintelui Uniunii Industriașilor și Antreprenorilor din Rusia, A. Şohin:

Stimate Vladimir Vladimirovici! Dragi colegi!

Aș dori să vǎ mulțumesc pentru faptul că în această perioadă dificilă, tensionatǎ, ați găsit o posibilitate de de a participa la lucrările Congresului nostru și de a vǎ exprima pǎrerile și propunerile cu privire la interacțiunea ȋntre mediul de afaceri și guvern, cu privire la aspectele cheie și cu privire la politica economică a țării, în care mediul de afaceri trebuie să aibă un rol activ.

Dacă vorbim despre dez-offshore-izarea economiei, atunci cu siguranță este foarte important să ȋnțelegem că această abordare depinde de creșterea atractivitǎții jurisdicției rusești, care sǎ asigure protecția drepturilor de proprietate și de sporirea eficienței sistemului judiciar. Dez-offshore-izarea economiei va fi ȋn aceste condiții nu doar o parte a programului de stat, ci și un stimulent de afaceri, pe care businessul rusesc ȋl va folosi pentru a reveni sub jurisdicția rusă sau mǎcar pentru nu se retrage ȋn afara jurisdicției ruse.

Am discutat de asemenea tema barierelor administrative, precum și politicile anti-corupție și participarea businessului la aceste politici.

Tema tradiționalǎ a discuțiilor noastre este situația de pe piața forței de muncă, formarea de personal calificat. Noi sperăm foarte mult că ordinul de instituire a Consiliului Național pentru Dezvoltarea și Calificarea Forței de Muncǎ (CNDCFM) precum și activitatea noastrǎ comunǎ cu Guvernul cu privire la stabilirea unor standarde profesionale va fi în curând finalizatǎ. Sperǎm că veți susține ideea ca asociațiile patronale să joace un rol de mare importanțǎ, și sperăm că aceasta se va regǎsi în dispozițiile relevante ale (CNDCFM), precum și ȋn dezvoltarea calificărilor și standardelor profesionale din sistem.

Am discutat la Congres inclusiv probleme de dezvoltare a unui număr de industrii, de la cele de management al spațiului locativ, al locuințelor și al utilităților, de la activitatea de construcții pȋnǎ la complexul economic al combustibililor și energiei. Dar nu aș vrea să enumǎr toate aceste subiecte. Aș dori să închei prin a sublinia că leitmotivul discuțiilor noastre a fost importanța misiunii de a face din jurisdicția rusă una dintre cele mai atractive din lume pentru afaceri. În acest fel, răspundem provocărilor actuale legate de depășirea crizei economice și financiare mondiale, precum și noilor provocări legate de situația geopolitică în schimbare. Colegii noștri sȋnt gata sǎ ȋnceapǎ o munca grea, împreună cu Președintele, Administrația Prezidențială și Guvernul, și nǎdǎjduim cǎ aceastǎ muncǎ ȋn echiopǎ va fi ȋncununatǎ de succes.

Fragmente din cuvȋntarea Directorului general “Severstal”, A. Mordașov:

Stimate Vladimir Vladimirovici ! Dragi colegi!

În mod evident, dezvoltarea la nivel mondial a concurenței internaționale în crearea de de valori aduce noi provocări pentru asigurarea eficienței și competitivitǎții mediului de afaceri rus.

Profitȋnd de ocazie, aș dori să încurajez pe toți membrii noștri din forum sǎ se implice activ în aceastǎ activitate, pentru că este evident că legislația, care urmeazǎ a fi formatǎ la nivel economic eurasiatic, la nivelul celor trei țări va determina în mare măsură viața economică pe teritoriul acestora.

Aș dori sǎ mǎ refer la un factor special, care , în opinia mea, este unul dintre factorii-cheie în asigurarea competitivității. În mod evident, aceste noi provocări, noi cerințe le reprezintǎ necesitatea formǎrii de personal profesionist și calificat. Sarcina noastrǎ, a tuturor, este de a asigura modernizarea economiei, creșterea productivității și crearea de locuri de muncǎ high-tech, moderne, de înaltă performanță și productivitate.

Este îmbucurător că în ultima vreme există o serie de progrese în direcția de echilibrare a pieței forței de muncă. Unul dintre exemplele de succes include un pachet special de legi cu privire la evaluarea condițiilor de muncă, care a implementat o abordare diferențiată a produs garanții nu în funcție de profesie, ci ȋn funcție de condițiile specifice din lumea reală de la locul de muncă, acolo unde lucrează angajatul.

În mod evident, există o altă provocare cu care se confruntă fiecare dintre noi: situația demografică nefavorabilǎ, ceea ce face problema chiar mai acutǎ. Trebuie să găsim o cale de ieșire din această situație.

Noi credem că un element dintr-o soluție completă a problemei ar trebui să fie crearea unui sistem fundamental nou de evaluare a competenței, a cerințelor de calificare, care să îndeplinească cererile relevante ale economiei. Partea centrală a acestui sistem este noua generație de standarde profesionale, care ar trebui să servească drept bază pentru standardele educaționale. Este evident că educația de astăzi, compusă în mare parte din astfel de standarde, este în conformitate niște principii care s-au format în trecut. Vom avea ȋn vedere o schimbare rapidă a mediul economic, care necesită schimbări rapide și ȋn standardele educaționale. În același timp, credem că , în acest fel vom fi în măsură să oferim pieței actuale o eficiență adecvată în formularea și punerea în aplicare a dezvoltarii competențelor de afaceri ȋn instituțiile de învățământ.

Mediul de afaceri este deja implicat în mod activ în această lucrare pentru dezvoltarea de standarde profesionale. Credem că este important să se mențină rolul de lider al angajatorilor și al asociațiilor acestora în formarea de noi standarde profesionale. Pe parcursul anului 2014 este de așteptat ca mediul de afaceri sǎ ia parte la dezvoltarea a aproximativ 250 de standarde profesionale pentru profesii din sectorul comercial.

Un factor important care contribuie la rezolvarea problemei calificǎrii, furnizǎrii de personal calificat, este decizia guvernului de a refuza politica de menținerea cu orice preț a locurilor de muncă. În mod evident, scopul nostru este de a crea noi locuri de muncă și structuri noi pe o piață a muncii flexibilă. În același timp, suntem conștienți de faptul că politica de stimulare a creșterii productivitǎții, a creșterii flexibilitǎții acesteia pe piață va duce la eliberarea de locuri de muncă și, în consecință, la nevoia de recalificare și de îmbunătățire a nivelului de competențe și la mobilitatea forței de muncă. Și noi, mediul de afaceri, ne considerǎm obligați să participǎm într-un parteneriat public-privat.

Unul dintre cele mai importante domenii de colaborare în aceste condiții devine mișcarea spre o piață a muncii flexibilă, cu o ocupare a forței de muncă eficiente, și cu o îmbunătățire a legislației muncii. Aceasta trebuie să se bazeze pe o distanțare de la reglementarea excesivă a relațiilor de muncă și de dezvoltare a unor relații contractuale, cu o extindere a motivelor pentru încheierea de contracte pe durată determinată, pentru creșterea rolului și statutului contractului de muncă, pentru creșterea responsabilitǎților părților contractante. Sȋnt necesare mecanisme actualizate pentru a permite angajatorului să răspundă cu flexibilitate la schimbarea condițiilor de piață, pentru a forma grupuri de optime de muncă, la un cost economic rezonabil. Aceasta, desigur, ȋn condițiile unor companii responsabile social de restructurare, ceea ce implică o cooperare strânsă și constructivă a mediului de afaceri cu organismele guvernamentale și cu alte părți interesate.

Noi credem că este oportun să se reglementeze introducerea flexibilitǎții timpului de lucru într-o situație economică deterioratǎ, posibilitatea de a utiliza munca ȋn timp parțial, transferul temporar la un alt loc de muncă, inclusiv fără acordul salariatului, ca alternativă la disponibilizări în masă, schimbări în standardele de muncă pentru a oferi garanții și compensații angajaților, combinarea studiului cu munca. Fapt este că legislația de astăzi oferǎ beneficii pentru toți angajații, indiferent dacă formarea lor este justificată din punctul de vedere al întreprinderilor. Uneori, angajații noștri se pregǎtesc ȋn specialitățile cele mai exotice, ȋnsǎ beneficiazǎ, în conformitate cu legile, de facilitățile ȋntreprinderilor noastre. Este necesarǎ definirea clară a responsabilităților guvernamentale și a mediului de afaceri pe piața forței de muncă, cu stabilirea responsabilitǎții financiare a fiecǎruia, inclusiv a responsabilitǎții pentru reconversia profesională a angajaților și migrarea lor spre acele zone unde se cer noi competențe.

Este demn de remarcat faptul că cele mai multe dintre business-urile responsabile social sȋnt gata să participe activ la punerea în aplicare a acestei politici care vizează îmbunătățirea competitivității globale a țării noastre .

Fragmente din discursul Președintelui Comitetului UIAR pentru reglementǎri tehnice și Președinte al Consiliului de Administrație al Companiei metalurgice de producere a țevilor, D. Pumpianski:

Stimate Vladimir Vladimirovici! Dragi colegi!

..

Aș dori să mă opresc asupra unor probleme privind crearea unui climat de afaceri favorabil, cu scopul de a îmbunătăți competitivitatea și dezvoltarea industriei ruse, și a afacerilor în general .

Schimbarea condițiilor economice asociatǎ cu încetinirea ritmului de creștere în economia națională și slăbirea rublei reprezintǎ noi provocări pentru economia reală, orientatǎ în primul rând pe piața internă a Rusiei și a Uniunii Vamale. Astăzi, economia Rusiei este deschisǎ, integratǎ în sistemul economic mondial, astfel încât recenta creștere a prețurilor pentru bunuri și componente importate conduce la creșterea costurilor, și, desigur, la scăderea corespunzătoare a eficienței producătorilor ruși. Destabilizarea economicǎ și politicǎ din Ucraina ar putea duce la întreruperea livrărilor și la o ȋntrerupere a relațiilor economice existente .

În acest sens, sarcina de a menține producția ȋn întreprinderile industriale ale Federației Ruse, crearea unui tratament favorabil pentru producătorii interni, nu este deloc în contradicție cu normele Organizației Mondiale a Comerțului. Rolul de lider în această activitate revine Ministerul Industriei și Comerțului. La inițiativa acestuia se iau deciziile de achiziții relevante pentru nevoile de stat și municipale. Cu toate acestea, în conformitate cu Legea federală 223, vă rugăm să accelerați formularea directivelor de achiziții din companii preferențial rusești. Acest lucru nu este în contradicție cu normele OMC, deoarece nu am semnat o astfel de prevedere. Conform estimărilor noastre preliminare, efectul total pentru bugetul rus, după punerea în aplicare a acestor măsuri, va genera, spre exemplu, numai în industria producǎtoare de țevi până la 13 miliarde de ruble pe an.

Mai mult decât atât, prioritatea națională ar trebui să devină dominantă atunci cȋnd este vorba de achiziții la nivelul tuturor marilor companii rusești, indiferent de nivelul de implicare guvernamentală ȋn acestea. Este de asemenea necesar ca aceste achiziții sǎ fie prevǎzute ȋn documentațiile de proiectare și utilizare de produse, bunuri și servicii de origine rusă pentru proiectele de amploare pentru infrastructura socialǎ și sportivǎ viitoare, pentru proiectele de energie, pentru companiile de petrol și gaze din Rusia; de asemenea, tehnologiile strǎine avansate ar trebui sǎ aibǎ o cotǎ de localizare de minim 60%, ceea ce ar putea, pe de o parte, sǎ asigure încărcarea industriei ruse pe termen mediu, iar pe de altă parte sǎ îmbunătățeascǎ nivelul de siguranță tehnologicǎ ale acestor proiecte.

… Spre exemplu, activitatea “Gazprom”: orientarea pe termen lung pe producție ruseascǎ, lansatǎ la începutul anilor 2000, a putut oferi ȋnlocuirea importurilor și dezvoltarea unor ȋntregi industriil interne.

Noul domeniu de oportunități de creștere industrialǎ este oferit de cǎtre Ministerul Industriei și Comerțului care a pregătit un proiect de lege privind politica industrială. Ideea unei astfel de legi a fost discutatǎ mai mulți ani în coridoarele puterii și ȋn mediul de afaceri, și chiar au fost cȋțiva care au încercat punerea sa în aplicare. Cu toate acestea, proiectul curent de lege este diferit ȋn sensul de mai bun, în opinia noastră, deoarece, pe de o parte, el este un cadru destinat a aduce ordine ȋn terminologie și interacțiune pentru toți actorii implicați în procesele de producție și economice actuale. Pe de altă parte, el permite apariția de noi inițiative atractive, cum ar fi instituția contractelor de investiții speciale, oferind sprijin direct pentru companiile rusești, crearea de fonduri sectoriale, precum și stabilirea unor regimuri fiscale speciale pentru grupuri industriale și parcuri industriale.

Munca de îmbunătățire a competitivitǎții mediului de afaceri rus este strâns legată de problemele reglementǎrilor netarifare, în special în condițiile impuse de OMC și condiționarea impusǎ de funcționarea spațiului economic unic. Proiectul de lege privind standardizarea în Federația Rusă a fost capabil sǎ ne apropie și mai mult de abordările internaționale. El a trecut toate etapele de negociere și a fost prezentat Guvernului Federației Ruse. Sperăm foarte mult ca această lege sǎ fie adoptatǎ în acest an. Și ar fi foarte important, Vladimir Vladimirovici, ca principalele prevederi ale sale sǎ fie transferate ȋn proiectul de tratat privind Uniunea Economică Eurasiatică, ca o continuitate juridică pentru munca noastrǎ comunǎ pe termen lung.

Un alt aspect de reglementare tehnică ȋl reprezintǎ problemele de acreditare și certificare a produselor. Anul trecut, în decembrie, a fost adoptatǎ Legea federală privind acreditarea, care va intra în vigoare la data de 1 iulie a acestui an. Este un progres imens. Pentru realizarea lui, Serviciul Federal de acreditare pregătește un pachet de legi, iar noi sȋntem implicați activ în acest sens. Dar, din păcate, ȋncǎ nu abordează niște provocări serioase. În Rusia înflorește cifra de afaceri nepedepsite de certificate false, din cauza cǎrora suferă consumatorii și producătorii de bunǎ credințǎ. Pe Internet veți găsi o mulțime de oferte pentru vânzarea de certificate, fără nici un fel de teste. Mai mult de astfel de 200 de propuneri pe un singur website. Este necesar un cadru legal, este timpul pentru a aduce ordine ȋn acest domeniu, ordine de care vor beneficia atȋt producătorii de bunǎ credințǎ cȋt și consumatorii. Acest subiect nu este, din păcate, numai de competența Serviciului Federal pentru acreditare. Trebuie ca lupta împotriva certificatelor false sǎ fie luatǎ în serios de autoritățile competente de aplicare a legii.

Președintele Uniunii Industriașilor și Antreprenorilor, A. Şohin:

Pentru formarea specialiștilor pentru propriile nevoi existǎ scutiri și reduceri de impozit. Noi, însă, am solicita ca toate costurile care merg ȋn educație, inclusiv formarea angajaților pentru piețele locale de muncă, sǎ fie de asemenea considerate ca cheltuieli.

Președintele Federației Ruse, Vladimir Putin:

Să ne gândim. În general, eu cred că această abordare este corectă. Acum, măsura în care Guvernul este pregătit pentru a face un pas atȋt de necesar depinde de Ministerul de Finanțe, parcǎ așa am înțeles eu. Dar sunt de acord cu această poziție, pentru că fără un impact semnificativ asupra procesului de formare calitativǎ și cantitativǎ a personalului, ne va fi greu sǎ abordǎm provocările cu care ne confruntăm în dezvoltarea economică .

Acum, cu privire la noile mecanisme de disponibilizări. Am înțeles logica, mai ales logica asociată cu o situație dificilă în economie și în lume. Și, desigur, este necesarǎ flexibilitate pentru nevoile pieței muncii. Dar sǎ știți cǎ acest domeniu este sensibil. Avem un drept al muncii și așa mult prea liberal ȋn raport cu cele din majoritatea țărilor europene. Priviți la legislația muncii din țǎrile Uniunii Europene, vedeți legile de muncă ale fiecărei țări, Italia, de exemplu. Noi suntem mult mai liberali. Aceste probleme trebuie să fie abordate în primul rând pe o comisie tripartită cu participarea sindicatelor a căror sarcină principală este de a proteja interesele vitale ale lucrătorilor. Cunosc o mulțime de discuții pe aceastǎ temǎ, referitoare la timpul de lucru, și știu că, în unele industrii, minerii înșiși de multe ori au cerut sǎ li se ofere mai multă libertate ȋn domeniul timpului de muncǎ. Totul trebuie sǎ fie fǎcut cu multǎ atenție, cu grijă, într-un dialog permanent cu reprezentanții sindicatelor sau direct cu sindicatele – cu reprezentanții angajaților.

Și, desigur, vom răspunde pozitiv. Dar noi cu siguranță ar trebui să luǎm în considerare întotdeauna aspectele sociale ale acestei probleme complexe și așa se va și proceda. Vreau să mă înțelegeți și pe mine.

Asupra modului de formare a climatului de afaceri necesar: am făcut deja foarte mult în acest sens, cred că rezultatele se vǎd. … Repet: nu există un real progres, dar există rezultate pozitive.

Acum, în ce ce privește certificatele false: eu rareori am ocazia sǎ mǎ uit pe Internet vǎ promit cǎ ȋi vom acorda atenție. Și, împreună cu punerea în aplicare a legii federale privind acreditarea, desigur, va trebui să acordǎm atenție și acestui aspect negativ pe care l-ați menționat. Cu siguranță o vom face. Cât de eficient se va dovedi, nu vom putea ști imediat, ȋnsǎ o astfel de sarcinǎ pentru Guvern va formulatǎ ȋncǎ de astăzi.

Acțiune :